Η Θρησκεία στην Ινδονησία

Η Θρησκεία παίζει σημαντικό ρόλο στην πολιτιστική ζωή της Ινδονησίας. Αυτό δηλώνεται ήδη στην πρώτη αρχή της κρατικής ιδεολογίας, της Pancasila: “πίστη στον ένα και μοναδικό Θεό”. Στην Ινδονησία υπάρχουν αρκετές θρησκείες και η συνολική τους επιρροή στην πολιτική, οικονομική και πολιτιστική ζωή της χώρας είναι σημαντική. Σύμφωνα με την απογραφή του 2000, περίπου το 86.1% των Ινδονήσιων ήταν Mουσουλμάνοι, διακρινόμενοι σε Σούφι, Σιίτες και Σουννίτες, 5.7% Προτεστάντες, 3% Καθολικοί, 1.8% Ινδουιστές, 3.4% Βουδιστές και άλλης ή απροσδιόριστης θρησκείας .
Το Iνδονησιακό Σύνταγμα εγγυάται το δικαίωμα της ανεξιθρησκείας. Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση αναγνωρίζει έξι μόνο επίσημες θρησκείες, το Iσλάμ, τον Προτεσταντισμό, τον Καθολικισμό, τον Ινδουισμό, το Bουδισμό και τον Κομφουκιανισμό.

Ιστορικά,η μετανάστευση από την Iνδία, την Κίνα, την Πορτογαλία, την Aραβία και την Ολλανδία, συνέβαλε καταλυτικά στην θρησκευτική και πολιτιστική πολυμορφία της χώρας. Ωστόσο, κάποιες από αυτές τις θέσεις έχουν μεταβληθεί, μετά από κάποιες τροποποιήσεις που έγιναν ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη προσαρμογή στην Ινδονησιακή κουλτούρα.
Πριν την έλευση των Aβρααμικών θρησκειών του Χριστιανισμού και του Ισλάμ, τα δημοφιλή συστήματα πίστης στην περιοχή επηρεάζονταν βαθιά από τη Νταρμική θρησκευτική φιλοσοφία, μέσω του Ινδουισμού και του Βουδισμού. Αυτές οι θρησκείες μεταφέρθηκαν στην Ινδονησία γύρω στον 2ο και 4ο αιώνα αντίστοιχα, από τους Ινδούς εμπόρους που έφθασαν στα νησιά της Σουμάτρας, της Ιάβας και του Σουλαβέσι. Ο Ινδουισμός των παραδόσεων του Σίβα άρχισε να εξαπλώνεται στην Ιάβα τον 5ο αιώνα μ.Χ. Οι έμποροι εγκαθίδρυσαν τον Βουδισμό στην Ινδονησία, ο οποίος αναπτύχθηκε περαιτέρω τον επόμενο αιώνα, ενώ ένας αριθμός Ινδουιστών και Βουδιστών επηρέασε τα βασίλεια που δημιουργήθηκαν, όπως το Kutai, το Srivijaya, το Majapahit και το Sailendra. Το μεγαλύτερο βουδιστικό μνημείο στον κόσμο, το Borobudur, οικοδομήθηκε από το Βασίλειο του Sailendra και περίπου την ίδια εποχή οικοδομήθηκε και το Ινδουιστικό μνημείο του Prambanan. Στην κορυφή του Ινδουιστικού/Τζαβανέζικου πολιτισμού συναντάμε την αυτοκρατορία του Majapahit, το δέκατο τέταρτο αιώνα, που περιγράφεται ως η χρυσή εποχή της Ινδονησιακής ιστορίας.

Το Ισλάμ έφθασε στην Ινδονησία τον δέκατο τέταρτο αιώνα. Με αφετηρία το Gujarat της Ινδίας, το Ισλάμ εξαπλώθηκε στη δυτική ακτή της Σουμάτρας και κατόπιν πέρασε ανατολικά, στην Ιάβα. Αυτή την περίοδο παρατηρούμε τη δημιουργία νεών βασιλείων, αυτή τη φορά μουσουλμανικής επιρροής, όπως το Demak, το Pajang, το Mataram και το Banten. Μέχρι το τέλος του δέκατου πέμπτου αιώνα είχαν ιδρυθεί 20 βασίλεια με βάση το Ισλάμ, πράγμα που αντανακλά και την κυριαρχία του Ισλάμ στην Ινδονησία.

Οι Πορτογάλοι εισάγουν τον Καθολικισμό στην Ινδονησία, κυρίως στη νήσο Flores και στην περιοχή που αργότερα έγινε γνωστή ως Ανατολικό Τιμόρ. Ο Προτεσταντισμός αρχικά εισήχθη απο τους Ολλανδούς το δέκατο έκτο αιώνα, φέροντας Καλβινικές και Λουθηρανικές επιρροές. Οι Ανιμιστικές περιοχές της ανατολικής Ινδονησίας πάλι, όπως τα Maluku, το Βόρειο Σουλαβέσι, η Nusa Tenggara, η Papua και το Kalimantan αποτέλεσαν το επίκεντρο της προσηλυτιστικής προσπάθειας των Ολλανδών. Αργότερα, ο Χριστιανισμός εξαπλώθηκε από τα θαλάσσια λιμάνια του Borneo και τις ιεραποστολές, φθάνοντας μέχρι τους Torajans στο Σουλαβέσι. Στόχο αποτέλεσαν και περιοχές της Σουμάτρας, κυρίως δε η φυλή των Batak, που σήμερα είναι, κατά κύριο λόγο, Προτεστάντες.

Θρησκευτικές προσωπικότητες της Ινδονησίας συγκροτούν το Διαθρησκειακό Συμβούλιο
Jakarta (ANTARA News) – Εκπρόσωποι διαφόρων θρησκειών της Ινδονησίας, στις 28 Ιανουαρίου 2010, ανακοίνωσαν τη σύσταση ενός Διαθρησκειακού Συμβουλίου, του (IRC), με σκοπό την αναβάθμιση του ρόλου των θρησκευτικών κοινοτήτων.

Οι εμπνευστές της δημιουργίας του IRC ήταν εκπρόσωποι όλων των θρησκειών που υπάρχουν σήμερα στην Ινδονησία, όπως το Ισλάμ, ο Καθολικισμός, ο Προτεσταντισμός, ο Ινδουισμός, ο Βουδισμός και ο Κομφουκιανισμός, όπως και των δύο μεγαλύτερων μουσουλμανικών οργανισμών της χώρας, του Nahdlatul Ulama (NU) και του Muhammadiyah.

Ο ηγέτης του Muhammadiyah, Din Syamsudin, που ήταν ο πρώτος που πρότεινε τη δημιουργία του Διαθρησκειακού Συμβουλίου της Ινδονησίας, αναγορεύθηκε πρόεδρος του προεδρείου του συμβουλίου.

Με την ευκαιρία δήλωσε ότι η δημιουργία του συμβουλίου υπαγορεύθηκε από την ανάγκη ύπαρξης ενός σώματος που θα μπορούσε να λύσει προβλήματα που μερικές φορές προκύπτουν μεταξύ κοινοτήτων με διαφορετικές θρησκείες.

Μέχρι τώρα, είπε, κάποιες φορές η θρησκεία υπήρξε η `πηγή` προβλημάτων, ενώ ουσιαστικά θα έπρεπε να είναι η απάντηση σε όλα τα προβλήματα.

“Γι’ αυτό το λόγο πήραμε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία αυτού του συμβουλίου. Παρ’ όλο που ο διαθρησκειακός διάλογος και η συνεργασία λαμβάνουν ήδη χώρα, είναι καλύτερα να συνδιαλεγόμαστε στα πλαίσια ενός ενδιάμεσου όργανου,” δήλωσε μετά τη διακήρυξη της συγκρότησης του IRC.

Το IRC θα μπορούσε να διευκολύνει τη επικοινωνία μεταξύ των ηγετών διαφορετικών θρησκειών όταν χρειάζεται να λυθεί ένα διαθρησκειακό ή ενδοθρησκειακό πρόβλημα, συμπλήρωσε.

“Υπάρχουν ακόμα προβλήματα που χρήζουν λύσης μεταξύ των υποστηρικτών διαφορετικών θρησκειών. Δόξα τω Θεώ, δεν υπάρχουν πια μεγάλες διαμάχες, μόνο διαθρησκεικές και ενδοθρησκειακές τριβές που εξακολουθούν να εμφανίζονται πότε πότε,” είπε ο Din.

“Αν υπάρξει ένα πρόβλημα, πρέπει να καθίσουμε μαζί και να το λύσουμε για χάρη της προόδου της Ινδονησίας, για τη δημιουργία μιας δίκαιης, ευημερούσας και αξιοπρεπούς κοινωνίας,” είπε.

Στη διαδικασία συγκρότησης του ΙRC παραβρέθηκαν διάφοροι θρησκευτικοί ηγέτες, όπως ο Andreas Yewangoe, ο Hasyim Muzadi, ο Slamet E. Jusuf, ο SAE Nababan και ο S.Udayana.

Με την ευκαιρία, ο Hasyim Muzadi, ο οποίος αναγορεύτηκε σύμβουλος του προεδρείου του IRC, είπε ότι ο σεβασμός των θρησκευτικών διαφορών είναι ουσιώδης για τη δημιουργία αρμονικών διαθρησκειακών σχέσεων.

“Ας κρατήσουμε αυτό που μπορούμε να μοιραστούμε και που δεν αφήνει περιθώρια παρέμβασης” είπε ο Hasyim.

Την εκτίμησή του για τη συγκρότηση του ΙRC εξέφρασε και ο γενικός γραμματέας της Παγκόσμιας Διάσκεψης για τις Θρησκείες και την Ειρήνη, William Vendley.

Ο Vendley είπε ότι η συγκρότηση του IRC είναι ένα καλό βήμα για την οικοδόμηση συνεργασίας μεταξύ των πιστών, τον σεβασμό των διαφορών και την ικανότητα να αντιμετωπιστούν από κοινού τα προβλήματα στην Ινδονησία.

Ιάβα: εντείνεται η συνεργασία και ο διάλογος μεταξύ μετριοπαθών Μουσουλμάνων και Χριαστιανών
του Mathias Haryadi

Οι προσπάθειες για συνεργασία και διάλογο μεταξύ Χριστιανών και μετριοπαθών Μουσουλμάνων συνεχίζονται. Στην Ινδονησία, την πολυπληθέτσερη μουσουλμανική χώρα του κόσμου, η διατήρηση καλών σχέσεων μεταξύ των δύο κοινοτήτων είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα. Οι μετριοπαθείς Μουσουλμανικοί οργανισμοί, Nahdlatul Ulama (NU) και Muhammadiyah, πρωταγωνιστούν σε αυτή τη διαδικασία. Εστιάζοντας στο θέμα, ο ναός της Παναγίας του Gua Kerep (στην Ambarawa, κοντά στη Semarang) φιλοξένησε στις αρχές του Νοεμβρίου 2010 για ένα Σαββατοκύριακο μια Διαθρησκειακή συγκέντρωση Καθολικών και Μουσουλμάνων σπουδαστών.

Στην Αρχιεπισκοπή της Semarang (Κ. Ιάβα), ο πατήρ Aloysius Budi Purnomo είναι ένα από τα πιο δραστήρια μέλη της καθολικής κοινότητας της περιοχής. Αναφερόμενος στη συνάντηση ο πατήρ Budi είπε: “Το σαββατοκύριακο της Διαθρησκειακής Συγκέντρωσης σχεδιάστηκε ως η αφετηρία όπου νεαροί καθολικοί μπορούν να οικοδομήσουν σχέσεις αμοιβαίου σεβασμού και κατανόησης με τους νέους των μουσουλμανικών κοινοτήτων. Η ανταπόκριση ήταν εξαιρετική• και οι δύο πλευρές δήλωσαν ευτυχείς για τη συνάντηση και δεσμεύτηκαν να προάγουν τις καλές σχέσεις μεταξύ πιστών διαφορετικών θρησκειών.

Στη συνάντηση παραβρέθηκαν 65 σπουδαστές από διάφορα καθολικά πανεπιστήμια, περιλαμβανομένων του Unpar Bandung (Δ. Ιάβα), Unika Atma Jaya Yogyakarta (Κ. Ιάβα), Unika Soegipranata of Semarang (Κ. Ιάβα), Unika Widya Mandala of Malang (Α. Ιάβα). Μαζί τους και δεκάδες νεαρά μέλη του NU, που έφθασαν από διάφορα μέρη της χώρας: Tasikmalaya (Δ. Ιάβα), Mojokerto, Malang (Α. Ιάβα) και Yogyakarta (Κ. Ιάβα).

Ο πατήρ Budi, που είναι επίσης επικεφαλής της διαθρησκειακής επιτροπής της επισκοπής, είπε: “Η συνάντηση υπήρξε μια καλή απόδειξη του ότι οι νέοι καθολικοί διδάσκονται να έχουν ανοιχτό μυαλό στο γεγονός ότι η Ινδονησία είναι μια χώρα με πολλές εθνότητες και πολλές θρησκείες, όπου η μουσουλμανική πλειοψηφία έχει ισχυρή επιρροή. Προβάλλοντας τις αρετές της ανεκτικότητας, της αμοιβαίας κατανόησης και της καλής γνώσης του Ισλάμ, οι νεαροί καθολικοί χρειάζεται να δείχνουν πολύ σεβασμό στους μουσουλμάνους συμπατριώτες τους.

Η επισκοπή του Purkowerto έχει αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες στήριξης σε Προτεστάντες και μουσουλμάνους, ιδιαίτερα σε θέματα περαιτέρω εκπαίδευσης. Ο επίσκοπος Julianus Sunarko SJ, που ηγείται της επισκοπής, είπε: “Ο ενδοθρησκειακός διάλογος με τις άλλες κοινότητες είναι ζωτικής σημασίας για μας. Η τοπική κυβέρνηση έχει στηρίξει σθεναρά την πρωτοβουλία μας. Η παρουσία μετριοπαθών μουσουλμάνων στην περιοχή είνια υψίστης σημασίας.

Τη συγκέντρωση παρακολούθησε επίσης και ο πατήρ Benny Susetyo, γραμματέας της επισκοπικής επιτροπής για το διαθρησκειακό διάλογο.

Χριστούγεννα στον Κόσμο – Ινδονησία
Της Vicky Perry

Τα Χριστούγεννα στην Ινδονησία εορτάζονται με χαρακτηριστική ευθυμία από τους Χριστιανούς που ζουν εκεί• ωστόσο, η Ινδονησία είναι μια χώρα κυρίως μουσουλμανική.
Η αγάπη για την περίοδο των διακοπών είναι εμφανής στην Ινδονησία, τουλάχιστον για τις οικογένειες των Χριστιανών. Με περίπου 5% του πληθυσμού να είναι Χριστιανοί, φεστιβάλ και δρώμενα διασκεδάζουν τόσο τους ντόπιους όσο και τους επισκέπτες. Ωστόσο, κατά κύριο λόγο, οι Ινδονήσιοι γιορτάζουν τα Χριστούγεννα περισσότερο για τους επισκέπτες παρά για τους εαυτούς τους, με εξαίρεση βέβαια το μικρό πληθυσμό των Ινδονήσιων Χριστιανών.

Τα χριστουγεννιάτικα ψώνια ξεκινούν ένα μήνα πριν

Περίπου ένα μήνα πριν τα Χριστούγεννα, οι Ινδονήσιοι ξεκινούν τις αγορές τους. Αλυσίδες δυτικών σούπερ μάρκετ στην Ινδονησία εφοδιάζονται γαλοπούλες, σάλτσα βατόμουρου και άλλες χριστουγεννιάτικες λιχουδιές. Ο κόσμος συνωστίζεται από νωρίς σε αυτά τα καταστήματα λόγω της περιορισμένης ποσότητας των ειδών.

Ο σχεδιασμός του τέλειου χριστουγεννιάτικου δείπνου απαιτεί να επισκεφθεί κανείς τρία ή τέσσερα διαφορετικά καταστήματα, προκειμένου να εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα υλικά κι αυτό λόγω της σχετικής έλλειψης.

Τροπικά πεύκα διατίθενται προς πώληση όπως και ψεύτικα δέντρα που μπορεί να βρει κανείς σε μεγάλα καταστήματα. Σε αυτά προσφέρεται επίσης μεγάλη συλλογή από χριστουγεννιάτικες κάρτες και στολίδια.

Η Εμπορευματοποίηση των Χριστουγέννων στην Ινδονησία

Δώρα κάτω από το δέντρο ή παραγεμισμένες κάλτσες το πρωί των Χριστουγέννων είναι πολύ δημοφιλή στα χριστιανικά νοικοκυριά. Γεύματα, δείπνα, εικόνες του Αι – Βασίλη, ανταλλαγή δώρων και ξεχωριστές μουσικές παραστάσεις δεσπόζουν την ιδιαίτερη αυτή μέρα. Τα χριστουγεννιάτικα πάρτι με ανταλλαγές δώρων είναι ο τρόπος που γιορτάζουν πλέον οι πολυεθνικές εταιρείες.

Την ημέρα των Χριστουγέννων, οργανώσεις στήριξης απόρων διενεργούν εράνους, ενώ παιδιά επισκέπτονται ορφανοτροφεία και μοιράζουν δώρα και δωρεές. Οι ξένες κοινότητες διοργανώνουν διάφορες εκδηλώσεις για τα μέλη τους, ακόμα και φιλανθρωπικές εκδηλώσεις για τη στήριξη αυτών που έχουν ανάγκη. Γυναικείοι σύλλογοι διοργανώνουν χριστουγεννιάτικα μπαζάρ ήδη από το Νοέμβρη.

Χριστουγεννιάτικες Θρησκευτικές Λειτουργίες στην Ινδονησία

Ο Καθεδρικός Ναός της Τζακάρτα ξεχειλίζει από πιστούς στις βραδινές λειτουργίες.
Τα Χριστούγεννα αναγνωρίζονται ως εθνική αργία και επιτρέπονται εορτασμοί σε σχολεία και κολλέγια. Τα παιδιά τραγουδούν τα κάλαντα και ο Αι-Βασίλης τους μοιράζει δώρα.

Χριστούγεννα στο Μπαλί

Καθώς το Μπαλί είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός στην Ινδονησία, το Χριστουγεννιάτικο κέφι μεταδίδεται σε όλους, με πάρτι στις παραλίες και πανηγυρισμούς. Τα ξενοδοχεία αποκτούν την ανάλογη διακόσμηση, με το χριστουγεννιάτικο δέντρο να δεσπόζει στις εισόδους τους.

Τα ξενοδοχεία στο Μπαλί και σε άλλες περιοχές υποδέχονται τους επισκέπτες τους με ξεχωριστές εκδηλώσεις, ιδιαίτερα την παραμονή των Χριστουγέννων.

Στο μεγαλύτερο μέρος της βέβαια, η Ινδονησία εορτάζει τα Χριστούγεννα περισσότερο σε εμπορικό επίπεδο, μια που οι περισσότεροι είναι Μουσουλμάνοι. Παρ’ όλα αυτά, δημιουργούν μία μοναδική ατμόσφαιρα για τους καλεσμένους τους.

Χριστούγεννα με τον Ινδονησιακό τρόπο
ID Nugroho and Anissa S. Febrina, The Jakarta Post, Jakarta

Γιορτάζοντας τη Μητέρα Γη: Νέοι από το χωριουδάκι Ngandong, την Argosoka, το Dukun, το Magelan παρουσιάζουν ένα έργο με τίτλο Bumiku Ibuku ή η Γη μου, η Μητέρα μου, στους πρόποδες του όρους Merapi, για να γιορτάσουν τα Χριστούγεννα με ένα περιβαλλοντικό μήνυμα.

Σε κάθε θρησκευτικό ή πολιτιστικό εορτασμό με παγκόσμιο μήνυμα, σίγουρα διακρίνουμε και επιρροές από τις τοπικές παραδόσεις.

Ενώ οι περισσότεροι Χριστιανοί την 25η Δεκέμβρη εορτάζουν τη γέννηση του Χριστού, στην Ινδονησία γιορτάζουν τα Χριστούγεννα με περισσότερους τρόπους από όσους μπορούμε να φανταστούμε.

Ο Αι-Βασίλης δεν είναι πλέον ο κοκκινοντυμένος γέροντας που σκορπίζει τη χαρά τραγουδώντας το “Jingle Bells” στα Αγγλικά και το χριστουγεννιάτικο δείπνο σημαίνει τελείως διαφορετικό μενού για κάθε περιοχή της χώρας.

Αν βαρεθήκατε τον κλασσικό δυτικού-στυλ Αι-Βασίλη, προσπαθείστε να βρείτε έναν τοπικό στο Magelang της Κ. Ιάβας. Αυτόν που χτυπά τις πόρτες και μιλά ευγενικά στα Τζαβανέζικα. Αυτόν που εγκατέλειψε την εντυπωσιακή στολή και την ψεύτικη γενειάδα του, επιλέγοντας ένα ριγέ lurik (ένα ντόπιο Τζαβανέζικο χειροποίητο ύφασμα) κα μια πραγματιοκή γενειάδα.

Ζώντας σε μία τροπική χώρα, αυτός ο Αι-Βασίλης δεν οδηγεί έλκηθρο που το σέρνει ο Ρούντολφ, ο κοκκινομύτης τάρανδος αλλά κάνει πετάλι σε ένα rickshaw, ακολουθούμενος από τα ξωτικά του που επίσης είναι ντυμένα με Τζαβανέζικες ενδυμασίες.

Εν τω μεταξύ, την παραμονή και ανήμερα των Χριστουγέννων ο κόσμος παίρνει μία τοπική γεύση στις διάφορες εκκλησίες.

Στην εκκλησία του Poh Sarang, στην Α. Ιάβα, η χορωδία παρουσιάζει τραγούδια στα Τζαβανέζικα σε πεντατονική μελωδία, με τη συνοδεία παραδοσιακών οργάνων gamelan. Ώρες μακριά από εδώ, στο Jember της Μαντούρα, η Χριστιανική Εκκλησία της Α. Ιάβας τελεί τη λειτουργία στην τοπική γλώσσα.

“Συνδυάζουμε την επίσημη γλώσσα Bahasa Indonesia με τις γλώσσες της Μαντούρα και της Ιάβας στις λειτουργίες μας,” λέει ο Sapto Wardoyo, επικεφαλής της εκκλησίας. Εκτός αυτού, η συγκεκριμένη εκκλησία χρησιμοποιεί μία ειδική Βίβλο που μεταφράστηκε στη γλώσσα της Μαντούρα το 1982 από τη Cicilia Jeanne d’Arc Hasaniah Waluyo.

Στο Kampung Sawah στο Μπεκάσι, το εκκλησίασμα παρακολουθεί τη λειτουργία στη γλώσσα των Betawi και τραγουδούν τα εκκλησιαστικά τραγούδια στην ίδια γλώσσα. Και μαντέψτε, ποιο είναι το τοπικό χριστουγεννιάτικο κέρασμα? Το βρήκατε, το dodol. Το γλυκό κολλώδες κέικ που φτιάχνεται από ανάλογης υφής ρύζι, αντικαθιστά τα δυτικά χριστουγεννιάτικα γλυκά ή το ψωμί με τζίντζερ.

Πέρα από τις εκκλησιαστικές λειτουργίες, τον Αι-Βασίλη και το χριστουγεννιάτικο δέντρο, το φαγητό ήταν πάντα μέρος της γιορτής. Και το τι θα βρείτε πάνω στο εορταστικό τραπέζι, εξαρτάται από την περιοχή που βρίσκεστε.

Χριστούγεννα με τους Betawi : Καθολικοί με παραδοσιακές ενδυμασίες Betawi περπατούν σε πομπή στη χριστουγεννίατικη λειτουργία στην εκκλησία Santo Servatius, σε ένα χωριό στην Α. Ιάβα, στις 24 Δεκεμβρίου. JP/P.J. Leo

“Χριστούγεννα στην Ambon, τη γενέτειρά μου, σημαίνει συμμετοχή στη μεσονύκτιο λειτουργία στις 24 και μετά συγκέντρωση μέχρι το ξημέρωμα στο σπίτι της μεγαλύτερης αδελφής της μητέρας μου, παρέα με όλη την οικογένεια,” λέει η νοικοκυρά Μonica Tinangon που έχει μικτή καταγωγή από Ambon και Manado.

“Συζητάμε, τραγουδάμε και έχουμε πολλά να πούμε την παραμονή των Χριστουγέννων, μια που οι περισσότεροι ζούμε σε διαφορετικές πόλεις. Και για τις οικογένεις που έρχονται από τη μακρινή Τζακάρτα, δεν θα ήταν η κατάλληλη στιγμή να αναζητήσουν την papeda [παραδοσιακό πόριτζ από sago],” συνεχίζει.

“Την ημέρα των Χριστουγέννων, θέλουμε κάτι ξεχωριστό στο τραπέζι. Χοιρινό σε σάλτσα σόγιας, πικάντικο χοιρινό• βασικά το χοιρινό είναι το σύμβολο της γιορτής. Τα αλμυρά σνακ ακολουθούνται από κέικ και τάρτες, επιρροή από τους Ολλανδούς,” συμπληρώνει η Μόνικα.

“Συνήθως, υπάρχουν δύο ξεχωριστά τραπέζια, ένα γεμάτο με πιάτα με χοιρινό και ένα άλλο με φαγητό halal, που περιέχει π.χ. πιάτα με ψητό ψάρι για τους Μουσουλμάνους καλεσμένους που δεν τρώνε χοιρινό.”

Μετά το νυχτερινό γλέντι και ατέλειωτες ώρες κουβέντας, οι οικογένειες θα παραβρεθούν σε άλλη μια λειτουργία το επόμενο πρωί και θα επισκεφθούν φίλους κα συγγενείς για την υπόλοιπη ημέρα.

“Για μας, τα Χριστούγεννα είναι η νύχτα που περνάμε μαζί. Πάλι μαζί σαν οικογένεια, έπειτα από μήνες που είμαστε απασχολημένοι με τις ζωές μας. Τα δώρα δεν έχουν σημασία,από τη στιγμή που είμαστε πάλι μαζί.”

Το να γιορτάζει όμως τα Χριστούγεννα στη Τζακάρτα που είναι ο τόπος διαμονής της, απαιτεί κάποια προσαρμογή.

“Αν δεν επιστρέψουμε στην Ambon, αποφασίζουμε έναν πιο απλό εορτασμό. Θα πάω στην πρωινή λειτουργία με το σύζυγο και τα παιδιά μου και θα μαγειρέψω κάτι απλό σε περίπτωση που έρθουν καλεσμένοι. Ξεχάστε το χοιρινό, μόνο κείκ και klapertaart [τάρτα καρύδας] πλέον.”

Λίγο πιο νότια, στην Atambua της Α. Νούσα Τενγκάρα, ο Mateus Guides συμφωνεί πως ότι και να σερβίρεται στο πιάτο, η συντροφικότητα είναι το βασικό συστατικό των χριστουγεννιάτικων εορτασμών. Ένα τραπέζι με ένα απλό γεύμα και ποτά γίνεται το επίκεντρο του σαλονιού στο σπίτι του με τους ξύλινους τοίχους και το βρώμικο πάτωμα. Χωρίς αστραφτερό χριστουγεννιάτικο δέντρο με δώρα στη βάση του.

Παρ’ όλο τον ταπεινό διάκοσμο, οι συγγενείς του έρχονται από διάφορα μέρη της επαρχίας να περάσουν μαζί του μία ή περισσότερες μέρες. Αντίθετα με άλλους όπως η Μόνικα, που φτιάχνουν λίστες με τα ειδικά εδέσματα της ημέρας, η οικογένεια του Mateus ξεχωρίζει επειδή δεν σερβίρει ορισμένα φαγητά την ημέρα των Χριστουγέννων και συγκεκριμένα ψάρι.

“Οχι ψάρι τα Χριστούγεννα,” λέει, προσθέτοντας ότι αυτό είναι μια δοξασία που κληρονόμησε χωρίς να μπορεί να την εξηγήσει. Η πλησιέστερη ερμηνεία για το έθιμο, είναι ότι το ψάρι προέρχεται από τη θάλασσα που εκπροσωπεί μια μορφή ανώτερης δύναμης και γι’ αυτό είναι πέρα από τα όρια των εορτασμών.

Σε Ανατολή κα Δύση, Βορά και Νότο, όπου και όπως να γιορτάζει κανείς και όποιο και να είναι το επίκεντρο της γιορτής, το νόημα των Χριστουγέννων – όπως πιθανώς και κάθε άλλης θρησκευτικής γιορτής – συμπυκνώνεται στο να βρίσκεται κανείς με τους φίλους και την οικογένειά του και να μοιράζονται ευτυχισμένες στιγμές.